.::Kelab Intelek Islam::.

Sunday, July 4, 2010

Keajaiban Solat Istikharah


Dalam kehidupan seharian seorang mukhallaf sebagai hamba Allah, kita tidak akan terlepas dari membuat keputusan sama ada keputusan besar ataupun yang remeh.


Kini, solat istikharah agak sinonim dengan solat yang dilakukan dalam menentukan jodoh masing-masing. Tapi, hakikatnya solat ini mempunyai peranan yang lebih penting dari itu. Sehinggakan Rasulullah sendiri apabila mengajarkan solat istikharah kepada para sahabat, baginda begitu bersemangat sekali keperti sedang mengajarkan surah kepada mereka.
Dari segi bahasa, istikharah adalah meminta kebaikan secara mutlak tanpa adanya batasan tertentu. Oleh itu, seseorang yang ingin solat istikharah, mestilah membersihkan hatinya daripada pilihan yang tidak baik dan mengharapkan agar segala pilihan yang ditunjukkan oleh Allah adalah pilihan yang membawa kepada kebaikan.


Antara lain, Rasulullah juga mengajarkan doa:
Wahai Allah, bila menurutMu urusan ini baik bagi diriku, agamaku, kehidupanku dan juga baik akibatnya, maka tetapkanlah hal itu untukku. Namun, jika menurutMu urusan ini buruk bagi diriku, agamaku, kehidupanku dan juga dan juga buruk akibatnya, maka jauhkanlah hal itu dariku.tetapkanlah selalu kebaikan untukku, biar apapun keadaannya, lalu jadikanlah aku redha kepadanya.
Ibnu Taimiyah pernah berkata: “tidak akan menyesal orang yang beristikharah kepada Allah yang maha Pencipta dan bermesyuarat dengan manusia, serta selalu menetapkan hati dalam setiap urusannya.

Catatan:
1) Buku ini membetulkan pandangan kita tentang solat Istikharah
2) Buku ini tidak tebal sangat
3) Setiap manusia tidak mampu untuk sentiasa membuat keputusan yang tepat.
4) Istikharahlah. Kamu tidak akan rugi.

Tajuk: Keajaiban Solat Istikharah
Tebal: 75 mukasurat
Penulis: Hj Abdul Rahman Bin Mohd. Adil
Harga: RM8
Kedai: Student Union Building UTM Skudai