.::Kelab Intelek Islam::.

Sunday, January 9, 2011

Jangan pernah lupakan dua insan ini


“Ma, balik nanti nak guna keta abah ae. kata Zara (bukan nama sebenar).
Nak g ,mana?emak bertanya dengan hambar. Sudah masak dengan perangai anaknya, bila cuti ada agenda yang tersendiri.
Keesokan paginya, abah sudah bersedia memeriksa keadaan kereta, memastikan minyak penuh dan terus parking di depan rumah.
Situasi di atas mungkin sering berlaku pada sahabat-sahabat yang giat berkecimpung dalam bidang dakwah, sesekali pulang ke kampung aktif pula dengan liqa’anak negeri dan sebagainya. Keadaan ini telah melimitkan masa shbt2 bersama keluarga terutama mak ayah. Saya sentiasa memerhatikan sahabat2 yang lincah berorganisasi dalam sahsiah, ligat dalam dakwah, aktivis2 mahasiswa yang hebat memperjuangkan islam di pentas kampus dan sebagainya. Namun, saya yakin dan pasti di sebalik kehebatan mereka pasti ada 2 insan ini yang paling dan lebih hebat berjasa dan menjadi tulang belakang serta pencetus pada perjuangan mereka.


Sekadar perkongsian buat sahabat2, buat peringatan untuk diri saya juga. Di mana kita berada, di mana kita melangkah dan apa jua yang kita perjuangkan , jangan pernah kita melupakan dua insan ini yang telah menjadi tulang belakang kita untuk terus kita menjadi insan yang hebat dan berjaya.
Saya yakin, ada ibu bapa mereka yang memahami tentang pejuangan dakwah anak-anak mereka di kampus dan ada yang sebaliknya. Namun , yang pasti tanpa mereka, siapalah kita. Meraka adalah sendi kekuatan kita untuk kita terus berjuang dalam bidang dakwah ini. Hanya kita yangn tahu, apa yang kita perjuangkan. Ketika semua org tidak memahami kita, ibu bapalah yang paling rapat kita luahkan segala isi masalah yang kita alami.
Ingatlah, sahabat2..siapa kita hari ini, sebenarnya ada dua insan mulia yang telah menjadi tulang belakang kejayaan kita. Berusahalah untuk menjadi sesoleh atau sesolehah yang boleh untuk meraih redhaNya. Redha Allah terletak pd redhaibu bapa. Kita mungkin tidak mampu unutk membalas segala jasa yang telah mereka curahkan, namun kita dapat unutk bebakti kepada mereka.
Jangan sesekali lupakan 2 insan ini!!!